האם רמת החיים שלנו בעליה או בירידה

מכוניות חדשות, דירות להשקעה, חגים בחו"ל, מי אמר שהחיים לא יפים? מדינת ישראל והרשויות ממסות כל דבר שזז, כל דרך להשתכר עולה כסף , אבל שטויות, אותנו הישראלים שום דבר לא ישבור בדרך לשבירת שיאים חדשים של מיצוי הנאות החיים, כל הדרך אל הדבר הנוצץ הבא.

המשק הישראלי נמצא בהאטה מזה זמן רב, אבל למרות סימני האזהרה הרבים, איכות החיים שלנו נמצאת במגמת עליה, לפחות למראית עין, בשנת 2015 יצאו את שערי הארץ למעלה מ 3 מ' ישראלים. מעל רבע מליון רכבים חדשים נקנו , ובשוק הדירות תושבי המדינה התחדשו ב 120000 דירות חדשות.

את רמת החיים אנו נוהגים לממן מהשכר בעיקר, מחסכונות שנצברו למטרות שונות ובאשראי בנקאי. היות והריבית במשק בשנים האחרונות רק במגמת ירידה, עדיין פערי הריבית בין מחיר הכסף (פחות מ1%) לעלות האשראי בבנקים גבוה פי 6 בממוצע. אבל דבר זה לא מונע מצרכני המותרות לממן את רמת החיים (לא רק את צרכי המחיה הבסיסית) בהלוואות בנקאיות, הלוואות מכרטיסי האשראי, מביטוחי בחיים למינהם ולעיתים אפילו מגדילים את היקף המשכנתאות על דירות המגורים כדי לממן צרכים גדולים יותר או כדי להקטין חובות בבנקים ולסגור הלוואות שאין ביכולתנו כבר להחזיר.

מצב זה הינו מסוכן בעיקר כאשר אנו צורכים יותר ממה שאנו מסוגלים להכיל וכושר ההחזר שלנו לא עומד לנו מול ההלוואות שלקחנו על עצמנו, וכך מתחילה ההסתבכות הכלכלית הראשונה.

אחד המנגנונים שהבנקים מקפידים עליהם בהנחיית בנק ישראל היא לא להעניק אשראי יותר מ 50% מערכו של הנכס . נכון הדבר שהבנקים מגנים על עצמם ושומרים על רמת בטחונות טובה, אבל ההחלטה גם מגינה עלינו הלקוחות כדי שלא נאבד את "ביתנו " לדעת.

חשיבה ותכנון פיננסי נכון במרחב הפרטי והעסקי אינם בגדר מותרות או ברירת מחדל, אלא חובה ורצוי שעה אחת קודם.

משק בית צריך להתחשב בהיקף ההכנסות ביחס למספר הנפשות ולכלכל נכון את רמת ההוצאות, החסכונות נועדו להגן עלינו במקרה ואחד מבני המשפחה נקלע למצוקה כלכלית, אינו עובד מסיבות כלשהן או שיש אירוע חריג שנדרשת הוצאה חריגה כדי לממן אותו.

עסק צריך לכלכל צעדיו עוד טוב יותר בהתחשב בשינויים במשקף וברמת הצריכה של מוצריו ביחס לתקופה נתונה לא קצרה ובהתחשב בהרבה גורמים כמו רשויות, מיסים ועוד.

בקיצור מי אמר שלא טוב לחיות במדינה שלנו? (זההאם רמת החיים שלנו בעליה או בירידה לא נראה ככה לפחות לא בשנה הקרובה).

צור קשר

השאר פרטים

קרן השקעות פרוביטי (ט.מ.נ) בע״מ